blog

همه آنچه که نیاز است درباره ی استارت خودرو بدانید

همه چیز راجع به استارت خودرو

همه آنچه که لازم است درباره استارت خودرو بدانید

همه ی ما میدانیم که مهمترین قطعه روشن کننده اتومبیل، استارت آن است که یکی از قسمت های متصل به موتور خودرو بوده و نیروی الکتریکی را به نیروی مکانیکی تبدیل میکند. سیستم استارت خودرو دارای اجزای مختلفی بوده که هر کدام وظیفه ای را بر عهده داشته که در نهایت منجر به روشن شدن خودرو میشود. در ادامه می خواهیم به معرفی کامل این قطعه از خودرو بپردازیم. پس با ما همراه باشید…

پیشینه استفاده از استارت خودرو

قبل از ظهور موتور استارت، اتومبیل ها را با روش های مختلفی از جمله فنرهای بادگیر، سیلندرهای باروت و تکنیک های مجهز به نیروی انسانی مانند استفاده از هندل و نیروی دست به حرکت در می آوردند. استفاده از روش میل لنگ دستی معمولاً ناخوشایند، دشوار و خطرناک بود. چرا که رفتار یک موتور در هنگام روشن شدن همیشه قابل پیش بینی نیست. موتور می تواند عقب برود و باعث چرخش معکوس ناگهانی شود. بسیاری از استارت های دستی دارای لغزش یا رهاسازی یک جهته بودند تا به محض شروع چرخش موتور، استارت از موتور جدا شود. در صورت برگشت، چرخش معکوس موتور می تواند ناگهان استارت را درگیر کند و باعث شود که میل لنگ به طور غیرمنتظره ای و خشن حرکت کند و احتمالاً به اپراتور آسیب برساند. بنابر همین دلایل به مرور زمان و با پیشرفت علم استارت نیز به مدل برقی تبدیل شد. اولین استارت الکتریکی بروی یک موتور سیکلت نصب شد بعد از آن در سال 1896 مهندس برق انگلیسی به نان اچ جی داوسینگ استارت برقی نصب شده در آرنولد که اقتباسی از یک بنز ولو بود را اختراع کرد که البته هیچ وقت به عنوان اختراع به ثبت نرسید. و در سال 1903 کلاید جی کلمن اولین استارت الکتریکی در آمریکا را اختراع و به ثبت رسانید. حدود 8 سال بعد در سال 1911 چارلز اف. کترینگ به همراه هنری ام. للاند از شرکت آزمایشگاه های مهندسی دیتون DELCO موتور استارتی را طراحی و ثبت کرد برای جایگزین کردن هندل در اتومبیل ها که در همان سال همین امر باعث شد تا خانم ها نیز بتوانند رانندگی کنند.

پیشینه استفاده از استارت خودرو

استارت خودرو دکمه

استارت خودرو چه نوع قطعه ایست و چه وظیفه مهمی را بر عهده دارد؟

استارت یا استارتر (starter)؛ موتوری الکتریکی که وظیفه مهم آن ارسال نیرو به موتور بوده که این امر باعث به کار انداختن و در نهایت روشن شدن خودرو میشود. به عبارت علمی این قطعه تبدیل کننده انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی دوار است. پس بدون وجود استارت نمی‌توان خودرو را به حرکت درآورد چرا که نیرو به موتور وارد نشده و عمل احتراقی هم صورت نمی‌گیرد. لذا روشن شدن خودرو به چهار مرحله حیاتی از جمله مخلوط سوخت و هوا، متراکم کردن این مخلوط توسط پیستون مکانیکی، ایجاد جرقه با ولتاژ بالا که سبب اشتعال و ترکیب سوخت و هوا شده و در نهایت حرکت دوار میل لنگ و پیستون ها درون سیلندر با حداقل ۱۰۰ دور در دقیقه است.

مشاهده محصولات آریا گستر : استارت پژو 206 چهار زغاله امکو

نحوه عملکرد استارت خودرو به چه صورت است؟

استارت متشکل از یکسری سیم ‌پیچ و آهنربا بوده که میتوانند میدان مغناطیسی ثابت و همنامی را ایجاد ‌کنند. در حقیقت استارت‌ های ساده از ۲ آهنربای مغناطیسی تشکیل شده اند و قدرت آن هم برای چرخاندن محور موتور بستگی به همین نیروی ایجاد شده توسط آهنرباها دارد. بالشتک ‌های استارت در حقیقت هسته آهنی بوده که به دور آنها سیم ‌پیچ، پیچیده شده است. وقتی جریان برق در این سیم ‌پیچ ‌ها برقرار ‌شود، در دو هسته آهنی قطب N و S به وجود آمده و این قطب‌ ها نیز حوزه و میدان مغناطیسی ایجاد ‌میکنند. حالا یک سیم ‌پیچ حاوی جریان الکتریکی به نام آرمیچر در وسط این میدان مغناطیسی قرار می‌ گیرد و بر اساس قواعد فیزیکی شروع به چرخش می‌ کند. در حقیقت با این کار انرژی الکتریکی تبدیل به انرژی مکانیکی خواهد شد و میتوان گفت که نیروی دافعه ی ایجاد شده توسط آهنربای استارت به آرمیچر در وسط استارت وارد شده و آن را به حرکت در می آورد، این اساس کار یک موتور الکتریکی است و همانطور که گفته شد استارت هم یک موتور الکتریکی محسوب میشود.

نحوه طراحی استارت خودرو

معمولا استارت را به گونه ای طراحی میکنند که فقط در یک جهت قابلیت چرخش داشته باشد و علت این امر به آن جهت است که پس از روشن شدن خودرو، دور موتور خودرو باعث چرخش استارت در جهت معکوس و در نتیجه آسیب به قطعات استارت نگردد. دیگر طراحی های استارت به گونه ای است که هنگام کار، چرخ دنده استارت کمی به جلو هل داده شده و با موتور درگیر میشود و زمانیکه خودرو روشن شده و با رها کردن سوئیچ، چرخ دنده استارت به سر جای خود بازگشته و از درگیری با موتور رها میشود. در این صورت اگر سوئیچ را پس از روشن شدن خودرو همچنان نگه داشته باشیم و خودرو درحال استارت خوردن باشد، به دلیل غیر هماهنگی دور موتور و دور استارت، ممکن است قطعات داخلی استارت درهم شکسته گردند و باعث بروز خسارات به خودرو نیز شوند.

نحوه عملکرد استارت خودرو به چه صورت است؟

نحوه عملکرد استارت خودرو

آیا قسمت های اصلی خودرو را میشناسید؟

استارت های رایج و معمول اغلب از دو بخش اصلی اتوماتیک استارت و موتور استارت تشکیل شده اند که در زیر به شرح هر یک میپردازیم.

اتوماتیک استارت

این قطعه متشکل از دو پیچ و یک فیش بوده که یک پیچ به نام S شناخته میشود و به قطب مثبت باتری متصل است و یک پیچ هم به نام پیچ M که برق از این پیچ راهی سیم ‌پیچ دور بالشتک‌ های موتور استارت شده، شناخته میشود. فیشِ بخش اتوماتیک هم به سوییچ وصل میشود. در داخل بخش اتوماتیک استارت هم دو سیم ‌پیچ 1- سیم ‌پیچ کشنده (سیم ضخیم) 2- سیم ‌پیچ نگهدارنده (سیم نازک) وجود دارد. علاوه بر این سیم ‌پیچ ‌ها، یک قطعه استوانه ‌ای شکل هم به نام پلانجر در آن تعبیه شده است.

سیم پیچ کِشنده و نگهدارنده پلانجر را که به سمت داخل کشیده شده است نگه میدارند. در واقع پلانجر با حرکت خود، یک پولک مسی را حرکت داده و باعث ایجاد ارتباط بین پیچ ‌S و پیچ M میشود، یعنی برق از باتری به داخل موتور استارت رفته و آن را به حرکت درمی ‌آورد. کار دیگر حرکت پلانجر در بخش اتوماتیک استارت این است که، انتهای این پلانجر به اهرم دوشاخه‌ ای متصل است که با حرکت پلانجر، اهرم دوشاخه هم حرکت کرده و دنده استارت را به سمت جلو هل می‌ دهد تا این دنده با فلایول درگیر شود. موقعیت اهرم دوشاخه هم به این شکل است که نصف آن در اتوماتیک استارت و نصف آن در بخش موتور استارت قرار دارد.

مشاهده محصولات آریا گستر : قیمت مقاومت فن پراید امکو

موتور استارت یا استارتر

این قطعه در حقیقت برای چرخاندن (لنگ زدن) موتورهای داخلی احتراق استفاده میشود. برای انجام این کار نیاز به جریان هوا به داخل موتور است که تنها با ایجاد مکش حاصل می شود (موتور هنگام روشن شدن این کار را انجام می دهد). اگر موتور شما روشن نشده باشد، هوا وجود ندارد. بدون هوا به این معنی است که سوخت نمیتواند بسوزد لذا موتور استارتر وظیفه دارد موتور را هنگام احتراق روشن کرده و اجازه دهد هر اتفاق دیگری رخ دهد. هنگامی که جرقه زنی را روشن می کنید، موتور استارت درگیر شده و موتور را چرخانده و اجازه می دهد هوا در آن مکش کند. روی موتور، یک چرخ دنده با یک چرخ دنده حلقه ای که در اطراف لبه آن متصل شده، به انتهای میل لنگ تعبیه شده است. روی استارت، پایه به گونه ای طراحی شده است که درون شیارهای چرخ دنده قرار می گیرد. هنگامی که سوئیچ جرقه زنی را می چرخانید، آهنربای الکتریکی داخل بدنه درگیر شده و میله ای را که پینینگ به آن متصل است بیرون می زند. پینیون با چرخ دنده ملاقات می کند و موتور استارت می چرخد. این باعث چرخش موتور و مکش هوا (و همچنین سوخت) می شود. با روشن شدن موتور، موتور استارت خاموش می شود و آهنربای الکتریکی متوقف می شود. میله یک بار دیگر به موتور استارت عقب می رود و از بین بردن پینیون با چرخ دنده، از آسیب احتمالی جلوگیری می کند.

اجزای اصلی تشکیل دهنده موتور استارتر خودرو عبارتند از:

اجزای اصلی موتور استارتر خودرو

اجزای اصلی تشکیل دهنده موتور استارتر خودرو عبارتند از:

آرماتور ؛ آهنربای الکترومغناطیسی که برای پشتیبانی، بر روی شافت درایو و یاطاقان نصب شده است. این یک هسته آهن نرم و چند لایه است که با حلقه ها یا سیم پیچ های هادی زیادی پیچیده شده است.

کموتاتور ؛ بخشی از شافت در قسمت پشت محفظه بوده که برس ها برای انتقال برق روی آن کار می کنند. از دو صفحه متصل به محور آرماتور تشکیل شده و این صفحات دو اتصال سیم پیچ آهنربا را فراهم می کنند.

قلم مو ؛ برس ها در بخشی از کموتاتور در قسمت پشتی محفظه کار می کنند و باعث تماس با مخاطبین کموتاتور و انتقال برق می شوند.

شیر برقی ؛ حاوی دو سیم پیچ سیم بوده که به دور یک هسته متحرک پیچیده شده است. شیر برقی به عنوان یک سوئیچ برای بستن اتصال الکتریکی عمل می کند و موتور استارت را به باتری خودرو متصل می کند.

پیستون ؛ با استفاده از باتری به وسیله نقلیه متصل شده و سلونوئید برای فشار دادن پیستون به جلو که گیرنده را درگیر می کند، کار می کند.

چنگال اهرمی ؛ به پیستون متصل بوده و زمانی که پیستون به جلو رانده می شود، چنگال اهرم نیز چنین است. سپس این فرآیند پینیون را فعال می کند.

پونیون ؛ ترکیبی بی نظیر از چرخ دنده و فنر است. هنگامی که استارت درگیر شد، دنده به داخل محفظه جعبه دنده کشیده شده و با چرخ دنده درگیر می شود. این باعث چرخش موتور می شود تا روند احتراق آغاز شود.

سیم پیچ ؛ این محفظه پیچ زمینه های شروع را در محفظه نگه می دارد که شامل دو تا چهار سیم پیچ میدان بوده و به صورت سری به هم متصل شده اند. انرژی حاصل از باتری این سیم پیچ ها را به یک آهنربای الکتریکی تبدیل کرده و هنگامی که سیم پیچ های آرماتور فعال می شوند، یک میدان مغناطیسی در اطراف آرماتور ایجاد می شود.

دیگر اجزای استارتر خودرو شامل پوسته استارت (که از یک استوانه که همان پوسته اصلی بوده و از جنس فولاد ساخته شده) است، بالشتک‌ها (چهار عدد بالشتک که از جنس فولاد بوده و درون پوسته نصب میشوند که بایستی حوزه مغناطیسی در اطراف آنها ایجاد شود)، آرمیچر ( در مرکز شفت خود دارای پره‌ های چک است که سیم پیچ در داخل این هسته پیچیده شده و دو سر سیم پیچ به کالکتور متصل به سر شفت وصل است)، زغال استارت ( از جنس کربن نرم و ترکیب درصد کمی مس بوده که وظیفه اصلی این قطعه رساندن الکتریسیته بر سر کالکتور آرمیچر جهت ایجاد حوزه مغناطیسی است)، کلگی استارت ( از جنس آلومینیوم خشک ساخته شده و محل نصب پوسته اصلی اتوماتیک استارت بوده و نگهدارنده شفت آرمیچر است)، درپوش انتهای استارت (این قطعه محل قرارگیری زغال ‌های مثبت و منفی بوده و نگهدارنده شفت آرمیچر از انتهای آن نیز هست. شفت آرمیچر درون بوشی که روی درپوش انتهایی نصب شده، می‌نشیند) است.

علائم و نشانه های خرابی و کارنکردن استارت

نشانه های خرابی استارت

علائم و نشانه های خرابی و کارنکردن استارت

آیا تعجب می کنید که چرا ماشین شما روشن نمی شود؟ مشکلات مربوط به سیستم استارتر بیشتر از آن است که فکر می کنید و متاسفانه رانندگان اغلب آنها را با مشکلات دیگر خودرو اشتباه می گیرند. در ادامه به برخی از این نشانه ها اشاره میکنیم.

همانطور که میدانید استارت؛ یک موتور کوچک است که با باتری کار کرده و موتور ماشین شما را روشن می کند. یک رله استارت بین باتری و موتور استارت قرار می گیرد و نیرو را منتقل می کند. بدون داشتن رله استارت و موتور مناسب، نمی توانید بدون پرش یا بکسل حتی از جای پارک خارج شوید.

بنابراین از کجا بدانیم که استارت ماشین خراب است؟

این علائم شامل مواردی نظیر خاموش بودن چیزی مثل قطع شدن سوئیچ یا سیم کشی این قطعه، موتور شما لنگ نخواهد خورد یا به عبارتی قفل کرده است، از اتومبیل شما دود می آید (یعنی استارت بخشی از سیستم الکتریکی اتومبیل شما بوده و در معرض فیوزها و مدارهای کوتاه قرار دارد. پس هنگامی که به سختی تلاش می کنید ماشین خود را روشن کنید، ممکن است استارتر بیش از حد گرم شود و باعث شود مسائل الکتریکی و دود همراه آن بیشتر شود)، تمام شدن زغال استارت، چسبندگی، جدا شدن اتصالات، گیر کردن زغال ها به علت کثیفی و بروز ایراد در موتور استارت است. بنابراین هنگام روشن نمودن خودرو با هر یک از این مشکلات موجه شدید بهتر است با مراکز تعمیراتی تماس حاصل نموده و خودروی خود را به دست تعمیرکاران مجرب بسپارید.

برای راه اندازی یک خودرو نیاز است تا از برخی قطعات مهم کمک گرفت که از جمله مهمترین این قطعات، استارت آن میباشد. در گذشته از هندل که همان استارت امرزوی میباشد برای روشن شدن موتور خودرو استفاده میکردند فقط با این تفاوت که برای به راه اندازی محور اصلی خودرو (موتور) هندل را به کمک نیروی دست چرخانده تا موتور روشن شود و امروزه بدون نیاز به این کار موتور خودرو روشن میشود. در ادامه قرار است به همین موضوع بپردازیم که استارت های امروزی چگونه عمل میکنند؟ و از چه قطعاتی تشکیل شده اند؟ پس با ما همراه باشید…

چگونگی عملکرد استارت خودرو

استارت های امروزی نوع پیشرفته ای از هندل های قدیمی میباشند که قطعه ای مهم برای راه اندازی خودرو محسوب میگردد. در واقع این قطعه یک موتور الکتریکی است که می تواند نیروی الکتریسیته را به مکانیکی تبدیل کند. یعنی در استارت خودروها، برق از باتری گرفته شده و در طی عبور از سیم پیچ درون استارت، باعث چرخاندن چرخ دنده های استارت می گردد که این عمل باعث می شود، چرخ دهنده های استارت با چرخ دنده های موتور خودرو درگیر شده و آن را نیز بچرخاند. همچنین از وظایف استارت خودرو ، رساندن دور موتور به حداقل دور که معمولا 100 دور بر دقیقه بوده برای راه اندازی خودرو میباشد.

مشاهده محصولات آریا گستر : اتوماتیک استارت نیسان دو زغاله

استارت خودرو _ آریا گستر

استارت خودرو از چه اجزایی تشکیل شده است؟

برای اینکه استارت باعث روشن شدن موتور خودرو گردد خود متشکل از قطعاتی است که در این امر به کمک او می آیند و آن قطعات عبارتند از:

پوسته استارت

که متشکل از یک استوانه است (همان پوسته اصلی) و از جنس فولاد ساخته شده است.

بالشتک‌ ها استارت

چهار عدد بالشتک که درون پوسته نصب شده اند و جنسشان از فولاد بوده و اینکه باید حوزه مغناطیسی در اطراف آنها وجود داشته باشد.

سیم پیچ استارت

ایجاد حوزه مغناطیسی بر عهده سیم پیچ است (با کمک بالشتک و نیروی الکتریکی) که هر استارت دارای 4 حلقه سیم پیچ بوده و یک حلقه سیم پیچ به دور بالشتک‌ها پیچیده می‌ شود.

اتوماتیک استارت

این قطعه استوانه ‌ای کوچک که بر روی پوسته اصلی در پوش جلویی استارت نصب شده و وظیفه مهم آن انتقال الکتریسیته به سیم پیچ بالشتک است.

مشاهده محصولات آریا گستر : اتوماتیک استارت پژو 405

استارت ماشین

دنده استارت

این قطعه بر روی شفت آرمیچر و روی مارپیچ شفت آرمیچر قرار دارد. تنها در یک جهت خلاص و در جهت مخالف درگیر می‌شود. وظیفه این قطعه انتقال نیروی گردشی مکانیکی از آرمیچر به دنده فلایویل و چرخاندن فلایویل است.

آرمیچر استارت

این قطعه در مرکز شفت خود دارای پره ‌های چک بوده که سیم پیچ در داخل این هسته پیچیده شده و دو سر سیم پیچ به کالکتور متصل به سر شفت وصل است. وظیفه این قطعه ایجاد حوزه مخالف حوزه بالشتک است. یعنی در این زمان قطب‌ های هم نام همدیگر را می ‌رانند و باعث چرخش آرمیچر می‌ شوند.

زغال استارت

جنس این قطعه از کربن نرم و ترکیب درصد کمی مس بوده و وظیفه مهم آن رساندن الکتریسیته بر سر کالکتور آرمیچر جهت ایجاد حوزه مغناطیسی است.

کلگی استارت

از جنس آلومینیوم خشک تولید میشود. محل نصب پوسته اصلی اتوماتیک استارت بوده و نگهدارنده شفت آرمیچر است. البته شفت آرمیچر از سمت جلو درون بوشی که بر روی کلگی نصب شده، می ‌نشیند.

درپوش انتهای استارت

از این قطعه به عنوان محل قرارگیری زغال‌ های مثبت و منفی و نگهدارنده شفت آرمیچر از انتهای آن استفاده میکنند. البته شفت آرمیچر درون بوشی که روی درپوش انتهایی نصب شده، می ‌نشیند.

مشاهده محصولات آریا گستر : آرمیچر استارت پژو 405 قدیم

اجزایی استارت خودرو

نحوه عملکرد استارت خودرو به چه صورت است؟

همانطور که اشاره شد استارت تجهیزی است جهت راه اندازی خودرو یعنی با زدن استارت، برق از باتری اتومبیل به استارت داده میشود و استارت این برق را تبدیل به انرژی مکانیکی میکند و به محور موتور یا همان میل ‌لنگ انتقال میدهد که حرکت میل ‌لنگ هم باعث ایجاد یک سیکل احتراق در موتور گردیده و در نتیجه موتور روشن شود.

با این تفاسیر باید گفت عملکرد استارت بدین گونه است که با استفاده از سیم پیچ های درون موتور الکتریکی و زغال های بکار رفته در آن و با ورود جریان الکتریکی، درون آن یک میدان مغناطیسی ایجاد شده که این میدان باعث چرخاندن با سرعت آرمیچر درون استارت می گردد. و این عمل باعث تنظیم شدن چرخ دنده در جهتی شده که به چرخش در می آید و همزمان موتور خودرو را نیز به چرخش در می آورد. طراحی استارت نیز به گونه ای است که فقط در یک جهت قابلیت چرخش دارد. دلیل این امر نیز جلوگیری از آسیب رسیدن به قطعات استارت میباشد.

مطالعه مقاله زمان تعویض لنت ترمز از سایت آریا گستر

در نهایت

امروزه از پرمصرف ترین لوازم راحتی و آسایش برای مردم، استفاده از خودرو است و چه بهتر که درباره ی خودرو، قطعات آن و نحوه عملکردشان اطلاعات کافی داشته باشیم و این امر با مطالعه پیراون خودرو و قطعات آن میسر خواهد بود. برای اینکه به نحوه عملکرد استارت خودرو پی ببرید ابتدا باید با خود استارت و قطعات و کاربرد آنها آشنا میشدید تا بتوانید درک بهتری از عملکرد استارت خودرو داشته باشید. امیدواریم این مطلب بتواند شما را به پاسخ سوالهای ذهنیتان درباره ی استارت خودرو برساند.

عصر حاضر، عصری پر از مدرنیته و تکنولوژی در همه زمینه ها مخصوصاً صنعت خودروسازی بوده که اکثر افراد بشریت به دنبال سر در آوردن از آن هستند. این امر با تحقیق و مطالعه میسر خواهد بود و به همین منظور هستند کسانی که خود نیز علاقه به سر در آوردن و همچنین در اختیار گذاشتن اطلاعاتشان برای دیگر افراد دارند. خود من یکی از همین افراد هستم و خوشحالم که میتوانم مطالبی را پیرامون خودرو و قطعات آن نوشته و در اختیار شما همراهان گرامی قرار دَهم. امیدوارم از مطالعه اینچنین مطالبی نهایت استفاده را ببرید.

تعمیر خودرو در محل از سایت a4baz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *