blog

لوازم یدکی خودرو چیست؟

معرفی لوازم یدکی خودرو

یکی از صنایع مهم و بزرگ بین صنایع مختلف در جهان، صنعت خودرو سازی است و کارخانه های زیادی در راستای تولید خودرو و لوازم یدکی آن در حال فعالیت هستند و محصولات خود را به سراسر جهان ارسال میکنند. مطلب مورد نظری که قرار است در این مقاله به بررسی آن بپردازیم لوازم یدکی خودرو است. چرا که لوازم یدکی هر خودرویی رابطه مستقیمی با آن دارد و اکثر کارخانه های خودروسازی پس از تولید محصولاتشان، لوازم یدکی آن را نیز تولید کرده تا در صورت خرابی خودرو و یا تصادف بتوانند قطعات خراب را تعویض نموده و خودرو به عملکرد خود ادامه دهد. حال بر خلاف نظر اکثر افراد، آشنایی با قطعات و لوازم یدکی خودروها امری ضروری برای تعمیرکاران و یا فروشندگان لوازم یدکی محسوب نمیشود بلکه هر شخصی که صاحب خودرو است بهتر است اطلاعات لازم درباره لوازم یدکی خودرو داشته باشد و این اطلاعات هر چند کم هم باشند، می توانند در برخی موارد و شرایط کمک کننده و یا حتی ضروری باشند.

آشنایی با لوازم یدکی خودرو

این را بدانید خودرو مانند هر وسیله دیگری ممکن است بنا به دلایل مختلفی مثل تصادف، ضربه و مشکلات فنی دچار آسیب و خرابی شود؛ به گونه ای که قطعات آن نیاز به تعویض و یا تعمیر داشته باشند. و همانطور که در بالا ذکر شد بهتر است با این لوازم یدکی آشنایی داشته باشید تا بتوانید اگر به دلیل نبود مکانیک و یا فرد متخصص در زمینه خودرو، به راحتی قطعه خراب را تعویض نمایید تا خودرو بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. همچنین این لوازم یدکی باید متناسب با نوع و مدل خودرو و مخصوص کارخانه یا زیر مجموعه‌ های همان کارخانه خودروسازی باشند؛ چرا که با توجه به اهمیت لوازم یدکی، ممکن است برخی از مجموعه‌ ها لوازم یدکی جعلی و تقلبی تولید ‌کنند که معمولا استفاده از این لوازم یدکی ‌ها نه تنها باعث بهبود عملکرد خودرو نمی ‌شود بلکه در کارکرد دیگر قطعات نیز تاثیر مخربی می ‌گذارد. شاید از نظر قیمتی لوازم یدکی‌ های تقلبی از لوازم یدکی اصل و اورجینال ارزان‌ تر باشند ولی کیفیت و کارایی بالایی ندارند و باعث آسیب رساندن به خودرو میشوند.

لوازم یدکی خودرو آریا گستر

آشنایی با 8 مورد از مهمترین و کابردی ترین قطعاتی که بعنوان لوازم یدکی خودرو استفاده میشوند

 سیستم فنی خودرو از پیچیدگی جالبی برخوردار است اما در عین حال هیجان انگیز است و وظیفه هر قطعه مهم در آن همکاری با دیگر قطعات و در نتیجه باعث به حرکت در آوردن چرخ ها و موتور خودرو است. و دانستن هر چه بیشتر کار این قطعات مهم و کلیدی باعث شگفتی خواهد شد. که در اینجا می خواهیم به بررسی برخی از این قطعات شگفت انگیز بپردازیم. پس با ما همراه باشید…

استارت خودرو چیست؟ و نحوه کار آن در خودرو به چه صورت است؟

از جمله قطعه مهمی که وظیفه راه اندازی خودرو را دارد استارت آن است و رسالت آن با به چرخش در آوردن اولیه موتور برای روشن نمودن خودرو کامل میشود. پس به زبان ساده استارت خودرو ؛ موتوری الکتریکی است که میتواند نیروی الکتریسیته را به مکانیکی تبدیل کند بدین صورت که برق از باتری گرفته شده و در طی عبور از سیم پیچ درون استارت، باعث چرخاندن چرخ دنده های استارت می گردد و در این مرحله است که وظیفه اصلی استارت آغاز میشود و آن هم رساندن دور موتور خودرو به حداقل ۱۰۰ دور بر دقیقه است که همزمان با چرخاندن سوئیچ، انرژی الکتریکی از باتری به استارت منتقل شده و در نتیجه استارت با چرخش خود، موتور را جهت روشن شدن به حرکت در می‌آورد.

استارت خودرو

معرفی شمع و وایر شمع خودرو و وظیفه آن

برای شناختن وایر شمع، اول بهتر است با شمع آشنا شوید. شمع؛ قطعه ای است‌ کوچک که روی سیلندر خودرو جای گرفته و وظیفه آن، عمل جرقه‌ زنی برای ایجاد احتراق در محفظه‌ مخصوص میباشد. و وایر شمع خودرو ؛ قطعه ‌ای است که‌ برق را از کوئل یا دلکو به شمع انتقال میدهد. به همین دلیل است که شمع قطعه ای است لازم در کنار وایر شمع و بدون وجود شمع، وایر قادر نیست وظیفه خود را به درستی انجام دهد. بنابراین وظیفه وایر شمع به زبان ساده، انتقال برق خروجی از سیستم جرقه زنی به شمع‌ های موتور و رساندن برق از کویل در خودرو‌های جدید‌تر یا دلکو در خودرو‌های قدیمی تر به سر شمع هاست.

لنت ترمز چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

همه ما میدانیم که ترمز چه کار مهمی انجام میدهد؟ در شرایط اضطراری باعث متوقف شدن خودرو میشود که از تصادفات جلوگیری میکند و نباید این سیستم را در خودروها نادیده بگیریم. حال لنت یکی از بخش ‌های ترمز است که متشکل از دو بخش کفشک لنت و لقه لنت میباشد که مجموعا لنت ترمز خودرو را تشکیل می دهند . برای جلوگیری از تصادف باید خودرو را متوقف نمود و اینکار با ترمز کردن صورت میگیرد که برای توقف خودرو به اصطکاک نیاز است و این اصطکاک با وجود لنتها امکان پذیر است. بدین صورت که لنت ها با دیسک خودرو تماس پیدا کرده و بر اثر این تماس اصطکاک به وجود آمده که سبب کند شدن حرکت ماشین و در نتیجه توقف آن می ‌شود و از تصادفات احتمالی جلوگیری میشود.

لنت ترمز آریا گستر

آشنایی با پروانه و فن خودرو

از مهمترین سیستم های موجود در خودروها، سیستم خنک کننده آن است. که به دو دسته کلی آب خنک و خوا خنک تقسیم میشود. و از مهمترین اجزای این سیستم ها میتوان رادیاتور، واتر پمپ، ترموستات و پروانه خنک کننده یا همان فن را نام برد. و قطعه مورد نظر ما پروانه و فن خودرو است که در اینجا به شرح آن میپردازیم. اگر متوجه شده باشید، فعالیت موتورهای احتراق داخلی با جرقه ‌زنی و اشتعال همراه است، که این امر سبب ایجاد حرارت و دمای بالای میگردد. حال این حرارت در صورت بقا و عدم کاهش، باعث ایجاد اختلال در عملکرد موتور و فعالیت دیگر سیستم ‌های خودرو گردیده و راندمان خودرو را پایین می‌ آورد. که در صورت بالا رفتن بیش از حد دما در سیستم فنی خودرو، ممکن است آسیب‌ های متعددی به قطعات مختلف وارد آمده و خودرو از کار بیفتد. حال در اینجاست که فن یا پروانه خودرو وظیفه خود را بخوبی انجام میدهد تا خودرو از کار نیفتد. در واقع پروانه نقش یک دمنده را در خودرو ایفا میکند. بدین صورت که، وقتی در موتور خودرو بر اثر عمل احتراق گرمای فوق ‌العاده زیادی تولید و مقدار زیادی از آن به محیط داده می ‌شود، آب خودرو توسط پمپی به نام واترپمپ (Water Pomp) در حال چرخیدن دور موتور است که گرمای تولید شده موتور به آب داده شده و آب گرم باید در نقطه گرمایش گرفته شود تا بتواند موتور خودرو را خنک کند. حال این خنک شدن با ورود آب به رادیاتور، پس از چرخیدن به دور موتور میسر شده که آنجا آب طی دو فرایند 1- عبور از یک مسیر طولانی با سطح مقطع کم 2- برخورد هوای محیط با آب در تمام مدت عبور از رادیاتور، خنک می ‌شود. برای تمام این کارها از یک پروانه استفاده میشود که نقش آن به جریان انداختن هوا و عبور آن از رادیاتور است. پس وظیفه پروانه یا همان فن خودرو خنک کردن موتور و تامین هوای مورد نیاز برای فرایند خنک کردن است.

هر آنچه که باید درباره ی دستگاه شیشه بالابر خودرو بدانید

یکی از قابلیت های مهم خودرو، امکان باز و بسته ‌شدن شیشه ‌های جانبی به صورت اتوماتیک است که بتوان در هر لحظه‌ ای به آن دسترسی داشت. برای این کار از شیشه بالابرها استفاده میشود و طراحی آنها با توجه به حجم استفاده بالایشان به گونه ‌ای است که امکان سال ‌ها کارکرد بدون مشکل را دارند. شیشه بالابرهای برقی؛ به صورت کلی مکانیسم ساده ‌ای دارند و هر مجموعه شیشه بالابر شامل یک مجموعه ریل و موتور الکتریکی است که شیشه جانبی ‌روی آن سوار شده و حرکت می‌ کند. بسته به نوع طراحی خودرو، موتور شیشه بالابر می ‌تواند از دو نوع ثابت و یا متحرک باشد. در مدل موتور ثابت، موتور شیشه بالابر در یک قسمت از سازه ریل محکم شده و به وسیله یک مجموعه گیربکس، کابل فولادی و قرقره شیشه را حرکت می ‌دهد. در مدل موتور متحرک، موتور به شیشه متصل بوده و همراه آن حرکت می‌ کند و شیشه را در راستای کابل و ریل بالا و پایین می ‌کشد.

شیشه بالا بر خودرو

برف پاک کن خودرو چیست؟

از حیاتی ترین قطعات خودرو وجود برف پاک کن خودرو برای انواع سواری ها از جمله اتوبوس و کامیون و … میباشد. در یک تعریف ساده، برف پاک کن قطعه ‌ای است مکانیکی الکتریکی که وظیفه ‌ی اصلی آن، پاک کردن شیشه ‌ی جلو از باران، برف، گرد و خاک است و در شیشه‌ ی عقب و چراغ‌ های برخی خودروها نیز قابل نصب میباشد. طرح‌ های اولیه ‌ی برف پاک‌ کن، کاملاً مکانیکی بودند و توسط یک اهرم در کابین، به ‌صورت دستی کنترل میشدند اما  نمونه ‌های مدرن کاملاً برقی و حتی به آب ‌پاش، گرم‌ کن و سنسورهای تشخیص باران نیز مجهز هستند.  برف پاک کن ها متشکل از دو عدد قطعه مکانیکی (موتور برق و چرخ دنده کرمی به منظور تامین نیرو)،مجموعه رابط نیرو به منظور انتقال نیرو، تیغه های پاک کننده شیشه و آب پاش میباشد.

عملکرد برف پاک کن ها

همانطور که گفتیم مهمترین قطعات سیستم برف پاک‌ کن خودرو، 2 عدد قطعه مکانیکی است که وظیفه آنها تامین نیرو برای حرکت رفت و برگشتی تیغه ‌ها روی شیشه با سرعت بالا است. بدین منظور چرخ دنده کرمی برای کمک به موتور الکتریکی در نظر گرفته شده است تا گشتاور موتور برقی را تا 50 برابر افزایش دهد و در نقطه مقابل سرعت خروجی موتور را به نصف کاهش دهد. که نیروی به وجود آمده در این سیستم توسط رابط‌ های مکانیکی سبب حرکت تیغه‌ های شیشه پاک‌ کن می‌شود و مدار الکتریکی موجود در سیستم شیشه پاک ‌کن در هر لحظه مکان تیغه‌ ها را شناسایی می‌ کند. در واقع وجود میله کوچک متصل به محور چرخ دنده و ارتباط آن با شاتون بلند سبب حرکت رفت و برگشتی تیغه‌ ها بر روی شیشه شده و باعث تمیزی شیشه ها از برف و باران و گرد و غبار میشوند.

برف پاک کن

بخاری خودرو

مطمئناً همه ما دوستدار رانندگی در هوای مطلوب هستیم که این هوای مطلوب بر میگردد به شرایط موجود در داخل کابین ماشین. و این امر با وجود سیستم خنک کننده در تابستان و هوای گرم و سیستم گرم کننده در زمستان و هوای سرد میسر میباشد. در زمستان استفاده از بخاری جزو الزامات است که گرم کردن کابین ماشین توسط بخاری آن صورت میگیرد.گرمای بخاری خودرو از موتور آن تامین میشود بدین صورت که این گرما توسط آب رادیاتور جذب شده و بخشی از آن در رادیاتوری که برای بخاری تعبیه شده جریان پیدا می کند؛ با ورود این گرما به رادیاتور بخاری دمنده ای که در آن تعبیه شده است با گذر دادن جریان هوا، هوای گرم را به سمت داخل کابین هدایت میکند. بنابراین بر خلاف کولر خودرو عملکرد بخاری، فشاری به موتور وارد نمی کند.

آشنایی با واتر پمپ و نقش آن در خودرو

شاید برخی از قطعات کوچک خودرو به چشم نیایند و فکر کنیم که کار مهمی انجام نمیدهند اما اغلب همین قطعات کوچک مهمترین کار را انجام میدهند تا خودرو به درستی بتواند کار کند. حال یکی از مهمترین قطعه موتور خودرو که اساس ترین نقش را برعهده دارد، واترپمپ آن است و همانطور که از نامش پیداست وظایفش مربوط به پمپاژ آب می باشد و محل جاگیری آن بروی سیلندر و کنار تسمه تایم است. بدین معنی که با به حرکت در آوردن دائمی آب و ضد یخ در موتور و پمپاژ آنها از جوش آوردن خودرو جلوگیری میکند. نحوه عملکرد آن بدین صورت است که با پمپاژ آب در اطراف موتور و سیلندرها باعث خنک شدن موتور خودرو شده و آب پس از گردش توسط واترپمپ خودرو دوباره به رادیاتور باز می گردد که این عمل توسط پره های داخل واتر پمپ انجام می شود.

واتر پمپ آریا گستر

با انواع لوازم یدکی به کار رفته در خودرو آشنا شوید

پیچ ها در لوازم یدکی خودرو

پیچ از مهمترین و کاربردی ترین اتصالات در صنعت و زندگی روزمره هستند وطرح ساخته شده آنها به صورت استوانه ای است که بر اساس کاربرد پیچ، رزوه ها روی آن پیچیده می شوند. پیچ ها متناسب با ابزارها و مدلهای مختلف مانند سر شش ضلعی، سر چهار گوش، سر آلن، پیچ گوشتی و… فرم می گیرند.

مهره ها در لوازم یدکی خودرو

برای هر پیچ به تناسب مشخصه پیچ، مهره ای ساخته شده است که مهره ها اجسام فیزیکی حلقه ای شکل هستند و داخل آن با توجه به پیچ های مختلف رزوه میشود و خارج آن، طبق ابزارهای مختلف به اشکال گوناگونی چون شش ضلعی، چهار گوش، شیاردار برای کار با ابزار در می آید. عملکرد پیچ ها و مهره ها به صورت نر و ماده است و مکمل یکدیگرند. لازم به ذکر است که پیچ ها را می توان بدون مهره نیز استفاده نمود و در سطح فرو برد. پیچ و مهره می تواند از مواد مختلف فولادی، پلاستیکی و… تولید شوند.

آرم ها یا نمادها در لوازم یدکی خودرو

از زمان های قدیم برای شناسایی یا تبلیغ یا توضیح چیزی از آرم و نشان استفاده میکردند. حال ممکن است نتوان آرم ها را جزو لوازم یدکی خودرو دانست اما به جهت مهم بودنشان دوست داریم در اینجا آنها را معرفی کنیم. آرم ها به جهت اینکه می توانند مفهوم خاصی را نشان دهند، منحصر به فرد هستند و این مشخصه آنها باعث شده تا در دنیای تجارت نیز اهمیت داشته باشند. آرم ها را می توان به صورت چوب و یا به شکل های دیگر استفاده کرد و از جنس فلز و پلاستیک و… تولید و روانه بازار میشوند.

لوگو و آرم شرکت های خودرو سازی

طلق ها در لوازم یدکی خودرو

طلق ها؛ اجزای پلاستیکی بوده که بسته به کاربردشان، به صورت مات یا شفاف، ضخیم یا نازک، رنگی یا بی رنگ و مواردی از این دست ساخته شوند. از مشخصه های مهم آنها، خاصیت ضد آب و الکتریکی بودن آنها است که اغلب به عنوان روکش محافظ برای قطعات الکتریکی از آنها بهره میبرند.

فنرها در لوازم یدکی خودرو

ابزارهایی هستند دارای خاصیت ارتجاعی یا کشسان که بسته به کاربردشان با یکی از این دو خاصیت تولید و روانه بازار میشوند. فنرها متناسب با نوع مصرفشان بر اثر نیرو یا سخت میشوند یا نرم و به طور کلی وظیفه ی اصلی فنرها، خنثی کردن نیروهای کششی یا فشاری است. در انواع مختلفی از جمله مارپیچی، صفحه ای، لول و … ساخته می شوند.

دیاق و بست در لوازم یدکی خودرو

دیاق ها و بست ها؛ لوازمی هستند که به کمک آن ها می‌ توان دو یا چند جزء را به صورت مکانیکی (با اصطکاک) به هم چسبانده و یا نگه داشت . جنس آنها بنا به کاربردشان متفاوت است و بیشترین کاربرد دیاق ها و بست ها در صنایع ماشین سازی و بساه بندی و … است. از موارد کاربردی آنها مسدود کردن و بستن قطعه ای است مثلا برای مسدود کردن یک شلنگ یا بستن یک پاکت یا کیسه و … از دیاق و بست استفاده میکنند.

واشرها در لوازم یدکی خودرو

این ابزارهای حلقه ای مانند که از پرمصرف ترین ابزارهای خودرو به حساب می آیند به تناسب کاربردشان در اندازه ها، ضخامت ها، جنس ها و مدل های مختلف تولید و به بازار عرضه میگردند. در جنس های مختلف نظیر فلزی، لاستیکی، نمدی و فایبر گلاس در بازار یافت میشوند. از وظایف مهم واشرها میتوان به توزیع بار پیچ و مهره، جلوگیری از باز شدن مهره ها بر اثر ایجاد اصطکاک، جلوگیری از نشت سیالات موجود در قطعه ای، پر کردن فضای میان دو قطعه و … اشاره نمود. همچنین ابزارهای پرکاربردی برای درزبندی هستند که با ابزارهای مختلفی چون میخ و پیچ و… و در اجزای مختلفی مانند سیلندر و… میتوان از آنها استفاده کرد.

در نهایت

با لوازم یدکی خودرو و برخی از کلیدی ترین آنها نیز آشنا شدید و این را نیز بدانید که هر وسیله نقلیه ای، دارای یک سری لوازم و اقلام مصرفی است که به مرور زمان و با استفاده زیاد باید بازبینی شده و در صورت خراب بودن قطعات، باید تعویض یا تعمیر گردند. لوازمی که در بالا نام برده شد، می توانند پایه و اساس ساخت محصولات دیگر باشند بنابراین از دیگر لوازم یدکی میتوان قطعات لاستیکی و نیز متعلقات جانبی دیگر و لوازم برقی را نیز نام برد.

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغغز شما میکند. پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب  مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.

خرید و فروش خودرو از سایت www.hamrah-mechanic.com

2 دیدگاه در “لوازم یدکی خودرو چیست؟

  1. بهروز فهیمی گفت:

    محصلم و به کارهای فنی و ماشین خیلی علاقه دارم لذت بردم از خوندن این مطلب. اطلاعات کاربردی و مفیدی رو کسب کردم.

    1. ariyagostar گفت:

      خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته ، پیشنهاد میکنیم مطالب آدرس زیر رو هم مطالعه بفرماید
      https://b2n.ir/m35303

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *