blog

چه زمانی لنت ترمز خودروی خود را تعویض کنیم؟

چه زمانی لنت ترمز خودروی خود را تعویض کنیم؟

بخشی از عملکرد خودرو برمیگردد به حرکت خودرو و بخش دیگر برمیگردد به توقف خودرو، که توقف آن با وسیله ای به نام ترمز امکان پذیر است. که لنت ترمز از مهمترین و اصلی ترین قطعات یک خودرو به حساب می آید چرا که امنیت سرنشینان به این قطعه بستگی دارد. حال ممکن است زمانی پیش آید که لنت ترمز خودروی شما بنا به دلایلی به درستی کار نکند که در این مواقع باید به فکر تعویض آن باشید لذا شاید خیلی از افراد باشند که از اهمیت لنت ترمز و کار آن آگاهی داشته ولی دلایل خرابی و زمان تعویض آن را نمی دانند که در این راهنما می خواهیم به علت های پیرشدن لنت ترمز و زمان تعویض آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید…

آشنایی با لنت ترمز و کارایی آن

خب! بهتر است قبل از اینکه با دلایل تعویض لنت ترمز آشنا شوید، بپردازیم به اینکه اصلا لنت ترمز چه نوع قطعه ای است و عملکرد آن در خودرو به چه صورت است؟ خودروها برای متوقف شدن نیاز به سیستمی به نام ترمز دارند که در سیستم ترمز یک خودرو نقش مهم را دیسک‌ ها ایفا میکنند. در واقع باید بخشی از خودرو وجود داشته باشد که با دیسک‌ ها درگیر شده و اصطکاک به وجود آید که از این همین درگیری، خودرو متوقف شده و از حرکت باز می ایستد. این بخش درگیر شونده در خودروهای سواری همان لنت ترمز است. قطعه ‌ای که همواره باید در سلامت کامل کار کند تا بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.

مشاهده محصولات آریا گستر : لنت ترمز امکو

برخی از نشانه هایی که به ما میگویند زمان تعویض لنت ترمز است

لنت ترمز نیز مانند سایر قطعات خودرو عمری داشته و باید به صورت دوره‌ ای برای تعویض آن اقدام کرد چرا که با فرسوده شدن آن، اصطکاک از بین رفته و عملکرد توقف خودرو به درستی صورت نمیگیرد که این موجب به وجود آمدن مشکلاتی خواهد بود. از همین رو برای اینکه بدانیم چه زمانی باید لنت ترمز تعویض شود بهتر است با نشانه های فرسوده شدن لنت ترمز آشنا شده و اقدامات لازم برای تعویض آن صورت گیرد.

زمان تعویض لنت ترمز

مهمترین نشانه های فرسوده شدن لنت ترمز

  • لرزش پدال ترمز

اگر خودروی شما مجهز به سیستم ABS باشد هنگام ترمزهای شدید، لرزش پدال ترمز امری طبیعی است اما اگر هنگام ترمز کردن عادی، لرزش پدال را احساس کردید اینجاست که سیستم ترمز شما دچار مشکل شده است و احتمالا این مشکل برمیگردد به ناصاف بودن بودن سطح روتور و باید برای تعویض آن اقدام نمایید.

  • نامیزان شدن فرمان خودرو و کشش آن به هر طرف

شاید زمانی پیش آمده باشد که هنگام ترمز گرفتن، کنترل خودرو از دست شما خارج گردیده و به اصطلاح فرمان خودرو تنظیم نیست و ماشین به هر طرف که بخواهد کشیده میشود. در این مواقع گوش به زنگ باشید چرا که میتواند علت این مشکلات، خرابی سیستم ترمز و به تبع از آن لنت ترمز باشد. در این صورت بهتر است برای تعویض لنت ترمز اقدام کرده تا از خطرات احتمالی و تصادفات مخصوصاً در بزرگراه ها جلوگیری به عمل آید.

  • ایجاد صدای غیر طبیعی یا به اصطلاح صدای جیغ مانند به هنگام ترمز گرفتن

به صدای لنت ترمزها دقت کنید بدین معنی که اگر زمانی هنگام ترمز گرفتن، صدای ناهنجار و بدی را شنیدید بدانید که این صدا از سوی لنت ‌ها بوده و نشان از خرابی کامل لنت های ترمز است. لذا باید در کوتاه ‌ترین زمان نسبت به تعویض لنت ترمزها اقدام کرده چرا که در صورت بیخیالی با هر بار ترمز گرفتن، دیسک‌ های ترمز خودروی شما کم کم به سمت آسیب های جدی و از کار افتادن نزدیک‌ تر می ‌شود.

  • روشن شدن چراغ هشدار دهنده

در برخی از خودروهای سواری چراغی را تعبیه نموده اند که با هشدار و چشمک زدن، زمان تعویض لنت ترمز را به اطلاع راننده ‌ی آن خودرو می‌ رساند. و اینجا است که حتما باید لنت‌های ترمز خودرو مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز تعویض شوند. نکته مورد نظر در مورد خودروهای قدیمی است که ممکن است در برخی از آنها خبری از این چراغ هشداردهنده نباشد بنابراین در این خودروها لنت ترمز به طور مستمر باید مورد بررسی قرار گیرد و در صورت وجود ایراد آن را تعویض و با نمونه‌ جدید جایگزین کرد.

مشاهده محصولات آریا گستر : دستگاه شیشه بالابر خودرو

تعویض لنت ترمز خودرو خود چه زمانی است

 

مهمترین و شایع ترین علائم خرابی لنت ترمزها

کشیده شدن خودرو به یک سمت هنگام ترمز گیری.

ایجاد و شنیده شدن صداهای سایش، سوت و یا خر خر در لحظه ترمز گیری.

هنگام ترمز گرفتن، قدرت ترمزگیری کمتر از حالت عادی باشد.

روشن شدن چراغ اخطار لنت ترمز در پشت آمپر.

پدال گیری تا آخرین حد ممکن.

چرب شدن بیش از حد لنت ها در اثر نشتی روغن.

بالا آمدن ترمز دستی بیش از حد معمول.

مشاهده محصولات آریا گستر : موتور فن و پروانه فن خودرو

چه کارهایی میتوان انجام داد تا عمر لنت ترمزها را افزایش داد؟

کارهای مختلفی هست که میتوانید با رعایت کردن آنها به عمر لنت ترمزهای خودروی خود بیفزایید که از جمله این کارها میتوان به رانندگی ایمن (عدم حرکات نمایشی و لایی کشیدن از بین خودروها، که باعث افزایش استهلاک لنتها میشوند)، کم کردن ترمزهای ناگهانی خودرو (چرا که ترمزهای ناگهانی موجب فشار آمدن روی لنت ترمزها و در نتیجه آسیب جدی به آن شده)، کم کردن بار خودرو (بهتر است از حمل بارهای غیر ضروری در خودرو جلوگیری کنید چرا که هر چقدر وزن خودروی شما زیاد باشد، لنت های ترمز باید فشار زیادی را برای توقف تحمل کنند که میزان استهلاک خودرو بالا رفته و در نتیجه زودتر از زمان معمولی لنت ترمزها خراب میشوند) اشاره نمود.

لنت ترمز خودرو - تعویض

نکته مهمی که هنگام تعویض لنت ترمز باید بدانید:

حتما پس از تعویض لنت های ترمز خودرو، سعی کنید از رانندگی های پر سرعت و پر خطر بکاهید تا لنت ترمز جدید بتواند خود را با شرایط جدید وقف دهد و به صورت صد در صد با دیسک‌ ها هماهنگ شده و به اصطلاح روی آنها جا گیر شود. بنابراین تا مدت معینی بهتر است رانندگی آرام و با احتیاطی داشته باشید تا از فشار آوردن روی لنت ترمزها جلوگیری کرده و لنت های جدید به طور کامل آب بندی شوند.

مطالعه مقاله آشنایی با لوازم یدکی خودرو در سایت آریا گستر

در نهایت

دانستید که لنت ترمز چیست و چه نقش مهمی را میتواند در یک خودرو برای ایمنی سرنشینان ایفا کند و اینکه نکاتی هست که باید به آنها دقت کرده و اگر با آنها مواجه شدید حتما برای تعویض لنت ترمز خودروی خود اقدام نمایید. همچنین با رعایت کارهایی که در بالا ذکر شده است میتوانید به افزایش عمر لنت ترمزهای خود کمک کنید. همچنین مفتخریم هنگام مطالعه این راهنما، اگر موردی به ذهن شما خطور کرد که در اینجا ذکر نشده است در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک گذارده تا از تجربه شما نیز برای بهبود هر چه بیشتر کار خودرو استفاده شود.

خدمات خودرو در محل از سایت آچار

2 دیدگاه در “چه زمانی لنت ترمز خودروی خود را تعویض کنیم؟

  1. تعمیر کاتالیزور اصلا کار ساده ای نیست و نیاز به تجربه و نخصص بالایی دارد هرگز به صورت خودسرانه اقدام به حذف و یا تعمیر کاتالیزور خودروی خود نکنید

  2. تعمیر کاتالیزور خودرو اصلا کار ساده ای نیست و نیاز به تجربه و تخصص بالایی دارد هرگز به صورت خودسرانه اقدام به حذف یا تعمیر کاتالیزور خودروی خود نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *